EEW stemt zijn bedrijfsleiding af op de toekomst

EEW Energy from Waste, een van de toonaangevende bedrijven in Europa op het gebied van de thermische verwerking van huishoudelijk en industrieel afval en van rioolslib, stemt zijn bedrijfsleiding af op de toekomst: per 1 augustus 2023 wordt Timo Poppe (42), voormalig lid van de raad van bestuur van de swb AG en Chief Representative Officer van de EWE AG, de nieuwe CEO van EEW. Vervolgens zal Bernard M. Kemper (65), die de bedrijvengroep als CEO sinds 2014 zeer succesvol leidt, later in 2023 als voorzitter overstappen naar de raad van toezicht van het bedrijf. Jürgen Rauen (76), de huidige voorzitter van de raad van toezicht, zal zich geleidelijk terugtrekken uit het actieve beroepsleven.

Vele jaren ervaring in de energiebranche
De 42-jarige Timo Poppe kijkt terug op vele jaren ervaring in de Duitse energie- en waterbranche: na een opleiding en studie als industrieel ingenieur begon hij zijn professionele loopbaan in 2004 bij de EWE AG in Oldenburg. In 2009 werd hij al benoemd tot hoofd van EWE Corporate Development, waaraan hij drie jaar leiding gaf. Van 2012 tot 2015 was hij Chief Representative van EWE AG en zat tegelijkertijd in de raad van bestuur van de swb AG in Bremen voor de netwerkdivisie. In deze functie was hij verantwoordelijk voor alle infrastructurele activiteiten van het concern met meer dan 4.500 werknemers. Van 2015 tot 2020 was Timo Poppe als bestuurslid infrastructuur en financiën bij de swb AG verantwoordelijk voor een omzet van circa 1,3 miljard euro en 2.500 medewerkers. In die periode was Poppe ook lid van het presidium en voorzitter van de commissie voor digitalisering bij de VKU, de Duitse belangenvereniging voor gemeentelijke nutsbedrijven. In 2021 richtte Poppe de Palladio Kommunal GmbH op, een joint venture met Palladio Partners, die gemeenten en gemeentebedrijven ondersteunt bij de financiering van infrastructurele projecten. Timo Poppe is getrouwd en heeft twee kinderen.

Timo Poppe: “Samen met een sterk team vorm geven aan de toekomst van EEW”
Timo Poppe verheugt zich op zijn nieuwe taak bij EEW: “Ik zal met veel plezier vorm geven aan de toekomst van EEW, samen met een sterk team. Hiervoor is de huidige zeer goede positie van het bedrijf een uitstekend uitgangspunt.”

Vanaf 1 augustus 2023 zal Timo Poppe de EEW Groep, met hoofdkantoor in Helmstedt, leiden als CEO en voorzitter van de raad van bestuur, samen met CFO Markus Hauck en COO dr. Joachim Manns.

Jürgen Rauen: “Bij EEW is transformatie een traditie”
Jürgen Rauen, die zich geleidelijk terugtrekt uit het actieve beroepsleven, na meer dan 10 jaar als voorzitter van de raad van toezicht van EEW, is zeer positief over het bedrijf en de uitdagingen van de toekomst: “Bij EEW is transformatie een traditie. In het jaar van ons 150-jarig bestaan zetten wij de volgende stap in de succesvolle toekomst van de onderneming. Ik ben blij dat we met Timo Poppe een toekomstige CEO hebben binnengehaald die tegelijkertijd uiterst competent en ondernemend is, en ook veel ervaring in de sector heeft.”

Bernard M. Kemper: “Kijk ernaar uit samen te werken met Timo Poppe”
Bernard M. Kemper, CEO van EEW sinds 2014, zei: “Ik ben ervan overtuigd dat we met Timo Poppe een zeer geschikte opvolger hebben gevonden voor de rol van CEO. De verantwoordelijkheid zal op 1 augustus 2023 goed voorbereid worden overgedragen. Ik kijk ernaar uit om dan met Timo Poppe samen te werken.”

Xinhao Jiang, Executive Director van BEHL: “De juiste toekomstige CEO gevonden”
Xinhao Jiang, Executive Director en Vice Chairman van Beijing Enterprises Holdings Limited (BEHL) alsmede lid van de raad van toezicht van EEW, voegt eraan toe: “Als aandeelhouder zijn continuïteit en innovatie in de zakelijk ontwikkeling van EEW Energy from Waste voor ons van groot belang. Wij zijn ervan overtuigd dat wij met Timo Poppe de juiste toekomstige CEO hebben gevonden, aangezien hij met zijn ervaring in de branche de nodige expertise voor deze uitdagende taak meebrengt. Wij verheugen ons op de samenwerking met Timo Poppe en steunen het hele EEW-managementteam erbij om het bedrijf naar een duurzaam succesvolle toekomst te leiden. Tegelijkertijd danken wij Bernard M. Kemper voor zijn overstap naar het voorzitterschap van de raad van toezicht. Wij danken in het bijzonder Jürgen Rauen voor zijn uitstekende inzet als voorzitter van de raad van toezicht gedurende meer dan 10 jaar. De samenwerking met hem is altijd uiterst positief geweest.”

Uitbreiden van de rol in de bescherming van resources en nieuwe bedrijfstakken opbouwen
Met zijn huidige 17 locaties in Duitsland en buurlanden levert EEW Energy from Waste een flinke bijdrage aan de bescherming van het klimaat en van resources. In de EEW installaties kan jaarlijks zo’n 5 miljoen ton afval energetisch worden benut en op een milieuvriendelijke manier worden verwerkt. Met zijn nieuwe CEO Timo Poppe zal EEW zijn rol als toonaangevend bedrijf op het gebied van de bescherming van resources en duurzame energievoorziening voor industrie en huishoudens in Europa verder uitbreiden en daartoe ook nieuwe bedrijfstakken ontwikkelen.

De firma EEW Energy from Waste GmbH (EEW) is één van de toonaangevende ondernemingen in Europa op het gebied van de thermische afvalen zuiveringsslibverwerking. Vandaag al levert EEW Energy from Waste een belangrijke bijdrage aan de bescherming van het klimaat en van natuurlijke hulpbronnen en vormt daarmee een absoluut noodzakelijk onderdeel van de kringloopeconomie. In de momenteel 17 vestigingen van de ondernemingsgroep kunnen wij ongeveer 5 miljoen ton afval per jaar energetisch verwerken. Meer dan 1.40 medewerk(st)ers dragen er de verantwoordelijkheid voor, van de energie van het afval gebruik te maken, het afvalvolume te doen afnemen, de van het afval uitgaande gevaren veilig en onschadelijk te elimineren alsook oude metalen en composietmaterialen te recyclen. Bovendien benutten wij de in het afval aanwezige energie efficiënt en winnen daaruit processtoom voor industriële installaties, stadsverwarming voor woongebieden en milieuvriendelijke stroom. In het kader van onze duurzaamheidsstrategie hebben wij onszelf de doelstelling opgelegd, tegen 2030 klimaatneutraal en tegen 2040 klimaatpositief te werken. Een essentiële maatregel zal naast de CO2-reductie de CO2-uitstoot in onze complexen zijn. De uitgestoten CO2 dient daarbij gedeeltelijk ondergronds opgeslagen of als waardevolle grondstof voor chemische producten in een klimaatneutrale economie van de toekomst gebruikt te worden.